In een steeds drukkere samenleving met steeds meer prikkels is het voor velen een uitdaging om de energiehuishouding op orde te houden. Het gevaar van teveel of niet passende prikkels ligt dan op de loer, met alle vervelende gevolgen van dien. Hoe leer je gezond met prikkels om te gaan? Ontprikkelen kan je helpen.

Eén of andere vorm van Ontprikkelen is voor iedereen zinvol. Als het je goed lijkt te gaan en je je leven aardig op de rails hebt is het goed om bij tijd en wijle even stil te staan bij het pad dat je aan het volgen bent. Doe je nog wel wat bij je past? Passen de prikkels die je tot je neemt daar wel bij? Hoe gezond zijn die prikkels eigenlijk? Wat vertelt je systeem je? Neem je eigenlijk wel de tijd om echt te luisteren?

In dat geval kan Ontprikkelen betekenen dat je slechts een paar kleine aanpassingen aan je levensstijl hoeft te doen. Zo kun je dan net de energie genereren om je leven verder te verfijnen. Maar dan moet je het wel zien. Daar kunnen één of meer ontprikkelsessies dan bij helpen.

Ontprikkelen helpt je dan om ongezonde prikkels te reduceren, en in de gezonde prikkels de juiste maat te vinden, en prikkels te kiezen die bij je passen. Een paar kleine oefeningen helpen je om beter te zien wat je nodig hebt en de geest beter te focussen op de dingen waar je mee bezig bent.

Als je echt vastloopt

Heb je lang achter elkaar teveel hooi op je vork genomen hebt of gewoon gevoeliger voor prikkels bent dan de meeste mensen kun je gemakkelijk overprikkeld raken. Als je dan gestrest, overspannen, depressief of burnt-out bent krijg je vaak te horen: ‘Ik hoop dat je snel weer de oude wordt’. Maar hoe goed dat ook bedoeld is, moet je dat eigenlijk wel willen? Want is de oude, harde manier waarop je met jezelf om bent gegaan niet de oorzaak van je huidige situatie?

Is je doel snel even wat tips te krijgen om te herstellen en daarna op de oude voet verder te gaan dan is Ontprikkelen niets voor jou. Ontprikkelen is niet bedoeld om de oude te worden maar een stap naar de nieuwe jij. En jij die op een zachtere, meer respectvolle manier met je systeem omgaat, met aandacht voor de behoeften van je hart en ziel. Een jij van binnenuit een vreugdevol verlangen voelt  te doen wat jou gezond maakt en bij jou past. Maar eerst…..

Stoppen, kalmeren, rusten, genezen

Eén van de kwalen van deze tijd is dat alles snel moet, ook genezing. De oude wijzen wisten echter al dat genezing  vier fasen kent: stoppen, kalmeren, rusten en genezen. Ontprikkelen is op deze wijsheid gebaseerd.

Stoppen hoeft niet te betekenen dat je fysiek stopt met wat je doet. Dat kan wel, maar stoppen is meer de bereidheid om open te kijken naar wat er nu speelt, zonder je af te vragen wat je gaat doen als je weer ‘beter’ bent. Stoppen geeft ruimte en zorgt voor een heldere blik. Een blik die de nieuwe, zachtere manier van met jezelf omgaan mogelijk maakt.

Kalmeren is tot rust komen. In deze fase vervang je een aantal onrustig makende prikkels door prikkels die kalmte en helderheid geven. Tevens krijg je een aantal oefeningen mee die je geest trainen om op een gezondere manier met prikkels en je energie om te gaan.

In de rustfase rust je uit. Tegelijkertijd bereid je je voor op de nieuwe jij. Er is ruimte ontstaan om op een heldere manier naar jezelf te kijken. Je begint te zien welke overtuigingen geleid hebben tot de structurele overprikkeling. Je leert  onderscheiden wat bij je past en wat niet en je kiest de prikkels die bij de behoeften van je ziel passen.

Genezen betekent: in de praktijk brengen wat je in de rustfase over jezelf geleerd hebt. Je hebt nu geleerd om regelmatig oprecht naar je systeem te luisteren om te horen of je nog wel op de goede weg zit. Je stuurt nu bij op basis van je innerlijke wijsheid. Zo leid je een authentiek leven en voorkom je dat oude klachten terugkeren.

Investeer in jezelf

Ontprikkelen is in jezelf investeren op weg naar een rijk en vervullend leven.

Hiervoor is een Gestructureerd ontprikkeltraject van meerdere sessie noodzakelijk. Interesse? Bel of mail gerust voor informatie of een intake.